SELAMAT DATANG KE "FAIZAL KINI"

Thursday, June 24, 2010

Pengklonan kambing kacukan Jermasia



Kambing gabungan nama Jerman dan Malaysia. Baka kambing dari Jerman itu dipilih kerana daging dan susunya berkualiti manakala kambing tempatan mempunyai ketahanan yang tinggi terhadap penyakit dan sesuai dengan persekitaran Projek itu yang menggunakan teknik suntikan sperma intrasitoplasma (ICSI) dan pemindahan nukleus (pengklonan). kambing induk yang dipilih ialah kambing Jermasia matang yang berumur satu setengah tahun.

Pengklonan dijalankan dengan menyuntik sel granulosa penderma yang diperoleh daripada COC Jermasia.Selepas aktivasi, embrio yang diklon dibasuh dan dikultur di dalam medium kultur selama 72 jam sebelum dipindahkan kepada ibu tumpang pada peringkat lapan hingga 16 sel. Proses penghamilan mengambil masa lebih kurang 5 bulan (142-150 hari). Selain itu kaedah transgenik telah digunakan dalan sektor perikanan.

Dimana gen-gen terbaik dalam ikan dipilih bagi menghasilkan ikan yang lebih besar dan terbaik. . Contoh haiwan lain ialah ikan tilapia transgenik mempunyai 3 kali berat ikan tilapia biasa.

Nilai global tanam-tanaman GM dianggarkan lebih dari 2.8 bilion pound sterling untuk 2005. Anggaran kawasan satu dunia tanam-tanaman ini untuk tahun 2004 adalah 200 juta ekar. Tetapi syarikat-syarikat biotek belum lagi membuat sebarang keuntungan seperti yang mereka jangkakan kerana negara-negara Eropah iaitu pasaran utama mereka masih meminggirkan barangan mereka. Negara-negara Eropah masih membantah akan idea makanan yang diubahsuai, dan para penganalisa memberi amaran akan kemungkinan perang perdagangan dengan AS tentang penglabelan makanan GM ini

No comments:

Post a Comment